Vår visselblåsartjänst

Vårt företag strävar efter att upprätthålla ett öppet affärsklimat och en hög affärsetik. I vår verksamhet värnar vi om säkerhet och respekt för alla de människor som berörs av vår verksamhet. Du har en viktig roll för att vi ska lyckas.

Alla ska känna sig bekväma med att uttrycka sina åsikter fritt om de har upplevt missförhållanden där det finns ett allmänintresse av att de kommer fram. Detta omfattar även missförhållanden som ännu inte uppstått men som högst sannolikt kommer uppstå i verksamheten.

Om du känner att du inte kan vara öppen med din information finns möjlighet för dig att nedan anonymt rapportera din misstanke. Du förblir totalt anonym när du skickar in en rapport om du inte frivilligt uppger vem du är. Du behöver inte uppge någon personlig information om dig själv.

Vad kan rapporteras?

Visselblåsartjänsten kan användas för att varna om allvarliga risker för oegentligheter eller missförhållanden som negativt kan påverka människor, vår organisation, samhället eller miljön.

Ärenden som rapporteras kan innehålla information om brottslighet, oegentligheter och överträdelser eller andra handlingar som bryter mot EU:s eller nationell lagstiftning i ett arbetsrelaterat sammanhang, till exempel följande:

  • Korruption och finansiella oegentligheter, som till exempel mutor, illojal konkurrens, penningtvätt, bedrägerier och intressekonflikter

  • Brott som rör hälsa och säkerhet, som till exempel produktsäkerhet, allvarliga arbetsmiljöbrister, systematisk mobbning, diskriminering och trakasserier som strider mot lag

  • Miljöbrott, som till exempel olaglig hantering av farligt avfall

Visselblåsartjänsten syftar således till att upptäcka och effektivt hantera allvarliga missförhållanden och det är därför viktigt att du har ärliga avsikter med din anmälan. Missbruk av visselblåsartjänsten är ett allvarligt disciplinbrott och inga anklagelser om missförhållanden får göras med vetskapen om att anklagelsen är falsk. Det är även viktigt att tänka på att mindre allvarliga incidenter som rapporteras av egenintresse, till exempel lönemissnöje eller samarbetssvårigheter med kollegor, inte omfattas av visselblåsartjänsten.

Hur hanteras ärendet?

För att trygga din anonymitet hanteras tjänsten av en extern part: Whistleblowing Solutions AB (Whistlelink). Kommunikationskanalen är krypterad och lösenordskyddad. Alla meddelanden behandlas konfidentiellt.

Endast Teracoms Chefsjurist respektive Chef för Operativa Avdelningen som ansvarar för visselblåsarsystemet har åtkomst till meddelanden som inkommit genom visselblåsarkanalen. Deras aktivitet loggas och hanteringen är konfidentiell. Vid behov kan personer som tillför expertis inkluderas i utredningen, dessa personer får tillgång till relevant information och är bundna av sekretess.

Vid mottagning av ett meddelande registreras ett ärende i systemet. Du får en bekräftelse på att ärendet har registrerats inom sju dagar.

De ansvariga för visselblåsartjänsten återkommer med lämplig feedback i ditt ärende inom tre månader från att meddelandet är mottaget.

Behandling av personuppgifter

Visselblåsartjänsten kan samla in personuppgifter om såväl personen som specificeras i ett meddelande som om personen som skickar in meddelandet (om det inte skickats anonymt), och även varje inblandad tredje person. Ändamålen är att undersöka fakta om missgärningar och olämpligt beteende under vår uppförandekod eller andra interna regler. Behandlingen baseras således på Teracoms lagstadgade förpliktelser och det legitima intresset att förebygga risker för ryktet och att främja en etisk affärsaktivitet. Endast de personer som har utsetts som behöriga eller personer som arbetar vid enheter som har utsetts som behöriga att ta emot, följa upp och lämna återkoppling på rapporter ges tillgång till personuppgifter som behandlas i ett uppföljningsärende. Tillgången till personuppgifter begränsas till vad var och en behöver för att kunna fullgöra sina arbetsuppgifter. Alla data lagras inom EU.

Whistlelink; Whistleblowing Solutions AB, Norrgatan 10, 432 41 Varberg är med avseende på denna tjänst personuppgiftsbiträde till Teracom. Varken Whistlelink eller några underleverantörer kan dekryptera och läsa meddelanden. Det vill säga, varken Whistlelink eller dess underbiträden har tillgång till läsbart innehåll.

För information om dina rättigheter såsom registrerad samt information om och kontaktuppgifter till Teracom som personuppgiftsansvarig, se Teracoms integritetspolicy.

 

Till Visselblåsartjänsten https://teracom.whistlelink.com/.